Jornada sobre matrimonis forçats

Aquest 9 de març la sala de Juntes de la Facultat de Dret, Economia i Turisme ha acollit la jornada Manifestacions Contemporànies de Violència de Gènere: Matrimonis Forçats. Una Jornada que ha comptat amb la presència de la degana de la FDET Maria José Puyalto i que ha estat organitzada per l’equip del Projecte I+D DER2015- 64506-C2-1-R “Formas contemporáneas de violencia de género: mecanismos jurídicos de protección a las víctimas”.

La Jornada s’ha iniciat amb la conferència ianugural impartida per Aisha K. Gill, Professor of Criminology. University of Roehampton (London). Gill ha titul·lat seva intervenció “Forced Marriage from a criminological perspective”.  Tot seguit s’ha celebrat una taula rodona que ha tractat el tema “la resposta jurídico-penal als matrimonis forçats”. El ponents en aquesta taula han estat Maria Anunciación Trapero Barreales, Professora Titular de Dret Penal Universitat de León, Teresa Aguado, Professora Titular de Dret Penal Universitat de Sevilla, i  Núria Torres Rosell, Professora Agregada de Dret Penal. Universitat Rovira i Virgili que ha fet de moderadora. La segona tauta rodona de la jornada ha portat per títol “Matrimonis forçats i procés penal: reptes en la persecució d’aquests delictes i mesures de protecció victimal”. El components de la taula han estat Juan Luís Gómez Colomer, Catedràtic de Dret Processal Universitat Jaume I,  Luis Lafon Nicuesa, Fiscal Adscrit al Fiscal de Sala Coordinador d’Estrangeria, i Mercedes Serrano Masip, Professora Titular de Dret Processal Universitat de Lleida que ha moderat la taula.

La sessió de tarda s’ha iniciat amb una nova taula rodona que ha parlat sobre “l’Assistència a les víctimes de matrimonis forçats i investigació policial”. Els ponents d’aquesta taula han estat  Elisabet Iglesias Figueres, Educadora a l’associació Valentes i Acompanyades, Rosa Maria Cendón, Coordinadora de l’àrea de sensibilització i incidència política del Programa SICAR cat (també en representació del Projecte Esperanza), Asmaa Aouattah, Tècnica d’igualtat i mediadora intercultural del SIAD del Maresme, Judith Avellaneda, Grup Central d’Atenció a la Víctima de Mossos d’Esquadra, i  Núria Camps Mirabet, Professora Titular de Dret Internacional Públic. Universitat de Lleida que ha moderat la taula. El punt i final a la jornada s’ha posat amb la presentació del projecte I+D sobre formes contemporànies de violència de gènere (DER2015-64506-C2-1-R), a càrrec de Carolina Villacampa Estiarte, Catedràtica de Dret Penal de la Universitat de Lleida.